NartenTineke2016-Italie-Kroatie-Hongarije.reismee.nl

Naar Kroatië

8 juni 2016 Naar Kroatië

We verlaten Italië en rijden via Monfalcone en Triëst de grens over naar Slovenië. Na zo’n 35 km zijn we dan alweer aan de Kroatische grens. We krijgen hier de eerste gigantische wolkbreuk gepaard gaand met bliksem en donder op ons dak. We stoppen even voor een lunchpauze maar komen de camper niet uit. We rijden eerst richting Rijeka en slaan dan af naar Opatija om langs de oostkust van Istrië, Moscenicka Draga te bereiken. Daar op de camping gaan we overnachten. Kroatië is geen land van camperplaatsen; we zullen het hoofdzakelijk met campings moeten doen. Tegen vijven houdt het eindelijk op met regenen en maken we een korte wandeling naar het strand, het kleine haventje en een geldautomaat. Geen euro’s hier maar Kuna’s. Het is even wennen aan al dat omrekenen.

9 juni 2016 Van Istrië via Cres naar Lošinj

De dag begint prima, lekker rustig ontbijten en dan op weg naar de veerboot die ons overzet naar Cres. We hoeven maar 10 minuten te wachten voordat we er op kunnen rijden. Als we bijna op Cres zijn begint het weer te regenen en niet zo zuinig ook. Aan de overkant is het eerste traject tot aan de afslag naar Merag, waar de oversteek naar Krk kan worden genomen, een zeer smalle weg. Ter hoogte van Cres (stad) houdt de regen op en zien we de zon weer. Bij Osor, waar over een smal kanaaltje de brug naar Lošinj is, houden we lunchpauze. De grote parkeerplaats is voor campers verboden (!) dus parkeren we aan een zijweg in de berm. We lopen het dorpje even door en bekijken de kerk, het pleintje en het haventje. Dan de laatste 25 km van vandaag naar ons einddoel: camping Poljana, vlak bij Mali-Lošinj. Hier moet de mooiste snorkelplek van de hele Dalmatische archipel zijn. De camping is een plaatje: mooie terrassen en prima uitzicht. We kiezen een plekje vlak bij het kiezelstrandje. Het water is kraakhelder. Na installatie en even uitrusten gaan we eerst maar eens naar het dorp toe. Nart heeft een nieuwe snorkelpijp nodig. De weg naar Malin loopt helemaal langs de jachthaven en wandelboulevard. Toch iets verder dan we dachten. Na 3,5 km zijn we in het centrum waar we het binnenvaren van een paar excursieboten bekijken en op een van de vele terrasje wat te drinken pakken. Dan de zelfde weg weer terug en al die tijd vol op zon… we boffen toch maar!

Vrijdag 10 juni 2016 Een luie dag op de camping

De zon schijnt al vroeg: we ontbijten buiten. Goed smeren maar want de zon is krachtig. Nart gaat snorkelen en ik kijk toe; ik vind het water te koud…. De nieuwe snorkel bevalt prima. Nart ziet veel vissen en fotografeert er diverse. ’s Middag gaat hij nog een keer, deze keer zonder fototoestel want er is toch water in de onderwatercamera gelopen. Verder lezen we en zorgen voor voldoende vochtinname en zoeken bijtijds de schaduw op. Er is van alles te zien, want we zitten op de eerste rang. Na het avondeten als de zon achter de bomen is spelen we een potje badminton op het beachvolleybalveldje.

Zaterdag 11 juni 2016 Weer naar het vaste land

Bijtijds zijn we op; vandaag weer een eindje verder. Na de boodschappen rijden we het eiland Losinj af en gaan op Cres naar de veerboot van Merag. Als we aankomen vaart die net weg, maar er staan ook nog een stuk of 30 auto’s/campers voor ons. Na 45 min wachten kunnen wij mee. De aankomsthaven is Valbisca op Krk. Via de grote brug rijden we Krk af en tot onze verrassing hoeven we geen tol te betalen. Dan gaat het, na lunch en een stop bij een groente-en fruitkraam voor wilde perziken en vijgen, verder zuidwaarts de kustweg langs. Bij Senj stoppen we op een “auto-camp” vlak aan het water. Het is er aardig druk. Er is plaats voor 50 campers en alle plaatsen aan de waterkant zijn bezet. We moeten genoegen nemen met de tweede rang. We wandelen even het stadje in met veel restaurantjes en winkeltjes, bekijken de bootjes en kuieren dan weer terug. Een heel aardig plekje! Er is ook internet maar dan moet je wel op de stoep van het kantoortje gaan zitten…. We moeten nog erg wennen aan al die vreemd geschreven woorden met diakritische tekens en maar weinig klinkers. We oefenen wel, maar verder dan goeiendag - dobar dan, dank u – hvala (uitspraak: wala) en dank u – molim, komen we nog niet.

Zondag 12-06-2016 Richting Zadar

Een schitterend traject rijden we vandaag: de kustweg naar Zadar. Kronkelend langs de steile rotsen links en zicht op de diverse kale eilanden rechts zijn de uitzichten spectaculair! Gemiddeld met een gangetje van 50 en weinig verkeer. Hele stukken zijn woest en onbewoond. Tegen enen zijn we in Starigrad Paklenica en zoeken een camping op vlak bij het dorp. Natuurpark Paklenica ligt hier vlak bij en daar willen we morgen een wandeling door de kloof gaan maken. We lopen even het dorp in via de weg en weer terug langs het water. Veel meer als wat restaurantjes, veel appartementen-verhuur en een paar souvenirstalletjes is het niet. De zon laat het vandaag wat afweten en af en toe rommelt het in de verte. ’s Avonds wandelen we nog een keer die kant op om in een pizzeria wat te eten. De tv laat voetbalwedstrijden zien en tot grote vreugde van de plaatselijke bevolking heeft Kroatië gewonnen van Turkije.

Piet Brouwers

Duidelijk is deze trip van een heel ander karakter dan jullie meer Zuideuropese reizen. Zo te lezen veel boeiende nieuwe ervaringen. Maar ook - op z'n hollands - vier weerseizoenen op één dag. Tineke: koudwaterzwemmen is gezond..!
Goeie reis verder