NartenTineke2016-Italie-Kroatie-Hongarije.reismee.nl

Dubrovik en naar Peljecak

Donderdag 23 juni 2016 Op weg naar Dubrovnik

Om 9.00 uur is het al 26°. Om 10.30 vertrekken we van de camping. Bij Ploce komen we langs een groot meren gebied. We onthouden het voor de terugweg. Ook wemelt het hier langs weg 8 van de kramen met streekproducten. Het is snikheet vandaag en na 45 km stoppen we bij camping Rio net voorbij de rivier de Neretva. Ineens is hier een deltagebied, vlak, met allerlei watertjes en moerassen. Nadat we in de schaduw van olijfbomen de camper hebben neer gezet, doe ik een was in de machine en houden we siësta tot een uur of vier. Ik hang de was op en we lopen langs de lange strandweg naar de rivier waar we dan bij de monding op een kite-surf strand uitkomen. Het is er razend druk; er staat dan ook een stevige wind en het water is hier tot honderden meters ver niet dieper dan 50 cm. Er is een gezellig barretje waar bluesmuziek wordt gedraaid en we drinken er wat aan de waterkant. Mooi zicht op alles wat er aan actie is. Surfers scheuren heen en weer, sommigen maken een stop aan de bar en drinken hun biertje zonder uit het water te komen en houden ondertussen hun vlieger in de lucht. Het is al tegen zessen als we de 3,5 km weer terug wandelen naar de camping. Het is iets koeler nu door de wind maar om 22.00 uur is het nog 27°. Morgen mag het voor ons iets minder heet….

24-06-2016 Dubrovnik

Alweer een snikhete dag! We rijden naar het verste punt van Kroatië voor ons: Dubrovnik. Halverwege passeren we de grens met Bosnië-Herzegowina en 12 km verder zijn we weer in Kroatië. Net na twaalven zijn we op camping Solitudo die op 3 km afstand van de oude stad ligt. Voor maar liefst 40 euro per nacht mogen we hier staan. Slik, dat is meer dan het dubbele op de campings tot nu toe. Het grootste deel van de middag brengen we lezend in de schaduw door. Tegen vieren maken we een wandelingetje naar het strand en de haven. We pakken de bus terug, het is te heet om dat stuk weer terug te lopen en dan stappen we ook nog 2 haltes te vroeg uit…. Met wat drinken en zoutjes komen we weer een beetje bij. We zullen onze plannen goed moeten aanpassen aan de temperatuur ( dik 34° en ’s nachts 26).

Zaterdag 25 juni 2016. Hoera!

Dit bezoek aan Dubrovnik zullen we niet snel vergeten; Nart is jarig en wordt 68 vandaag. Het is ook onze trouwdag….De tropische temperaturen houden nog steeds aan, dus rustig (!) aan vandaag. Om 9 uur zitten we in de bus naar het oude centrum. Met een plattegrondje doorkruisen we de straatjes en de pleinen met veel rust en drinkpauzes in de kerken en kathedraal. Dan gaan we de wandeling over de stadsmuur maken dat is prachtig mooi maar wel vermoeiend vanwege de hitte. Het is overal razend druk, vooral met groepen toeristen die met cruiseboten hier naartoe zijn gekomen. Tegen enen gaan we ergens een hapje eten: Nart een pizza en ik een grote salade, halve liter witte wijn erbij en we hebben een verjaardagsmaal. We worden bediend door obers in de Kroatische roodwit geblokte outfit want vanavond moeten ze de 8e finale spelen tegen Portugal. We overwegen nog even om een bootje naar het eilandje Lokrum te nemen, maar eigenlijk is het wel genoeg voor vandaag. In een overvolle bus terug naar de camping en uitrusten… Ondertussen zijn er een heleboel verjaardagswensen binnen gekomen via Facebook en Whatsapp, erg leuk allemaal bedankt!!!

Zondag 26-06-2016 Naar Pelješac

Het weer blijft onveranderd heet. Om half elf zijn we weg van de camping en rijden weer terug langs de kust. Bij het schiereiland Pelješac slaan we af en net voorbij Ston vinden we camping Prapratno aan een mooie kleine baai, waar ook de veerboot naar Miljet vertrekt. Ston gaan we op de terugweg bekijken. Het is rustig op de camping. We kiezen zelf een plekje uit onder olijfbomen en houden rust tot een uur of drie. Dan een uurtje of 2 op het strand, snorkelen en op een luchtbedje dobberen. We staan vlak bij het restaurant, waar de voetbalwedstrijden op een groot scherm worden gevolgd en horen (!) dat Duitsland Slowakije naar huis stuurt. Om 21.00 uur gaat Nart België – Hongarije kijken op het terras. Een paar krekels hebben onze “boom” gekozen om luidruchtig de nacht door te brengen. O ja er was zelfs nog een korte onweersbui met wat regen. Gelukkig is het nu wat afgekoeld.

Piet Brouwers

Nart, proficiat met je 68ste verjaardag en Tineke en jij met zoveel jaren huwelijk. Geniet van het mooie weer, ook al is het af en toe te warm, want hier is 't maar afzien met al die regen en hagel.

henk en maria

Nard nog proficiat met je verjaardag.
ondanks de hitte ,genieten jullie toch wel.
Hier is het veel regen en wind echt geen zomer,'we hadden ook water binnen, en de auto had deukjes,
maar dit komt wel weer goed.
geniet maar van het mooi Dubrofnik
en de verdere reis.
Veel groetjes Henk en Maria