NartenTineke2016-Italie-Kroatie-Hongarije.reismee.nl

Over het schiereiland Peljecak

Vandaag maar een paar foto's want het uploaden naar Reismee wil niet goed lukken. De rest volgt later....

Maandag 27-06-2016 Pelješac

We rijden 55 kilometer verder het schiereiland Pelješac op. Links en rechts van ons uitgestrekte wijngaarden en in de dorpjes die we passeren worden we om de 25 meter gevraagd om te komen proeven. Ook worden er oesters en mosselen gekweekt. Het is een mooie route, met dan weer eens links en dan weer eens rechts uitzicht over zee, resp. het vaste land van Kroatië. In Orebi? zoeken we eerst een supermarkt op want de voorraden zijn bijna op. Dan komen we via een smal weggetje vlak langs het water bij camp Glavna. Een kleine camping; het lijkt wel of we in de achtertuin van de eigenaar komen. Er zijn 10 plaatsen en na wat heen en weer gemanoeuvreer staan we op een schaduwrijk plekje. Alle voorzieningen zijn er dus prima, inclusief wifi, wat goed uitkomt. Na een late lunch lopen we langs het strand naar het centrum en de haven waar de veerboten naar Kor?ula vertrekken. Er zijn wat barretjes en winkeltjes; erg gezellig. Na wat speurwerk vindt Nart een nieuw zwemshort en ik een kleurige bikini. Die gaan we, als we terug zijn, meteen uitproberen. Snorkelspullen mee en naar het strand. Het water is kraakhelder en lekker van temperatuur. Er zijn zelfs ook wat schaduwplekjes. Tot een uur of 6 blijven we in het water.

28-06-2016 Kor?ula

Om 10.15 uur zitten we op een taxiboot naar Kor?ula en 20 min. later zijn we aan de overkant. We bekijken deze “buitenpost” van Venetië. De Venetiaanse architectuur is in alle kerken, paleizen en andere gebouwen goed bewaard gebleven. De kleine kathedraal uit de 15e eeuw staat op het centrale plein waar ook een zuil en het bisschoppelijk paleis staan. Vanaf de hoofdstraat lopen links en rechts kleine straatjes via trappen omhoog en omlaag en komen aan de zee uit. Ook het geboortehuis van Marco Polo ( niet veel meer dan een buitenmuur en een venster) is er in een zijstraatje te vinden. Aan de hoge kant is een straat vol met terrasjes en restaurantjes. Een gezellig geheel. Natuurlijk ook veel souvenirwinkels. Tegen een uur zijn we uitgekeken en strijken we neer op een van de terrasjes voor een pilsje en een ijskoffie. Om twee uur nemen we de ferryboot terug en rusten een tijd uit op de camping. Daarna nog een uurtje naar het strand en dan is er alweer een schitterende dag voorbij.

29-06-2016 Via Ston en Ba?ina Jezera naar Makarska

Voordat we het schiereiland afrijden bezoeken we eerst Ston. Daar is in de 14e eeuw door de republiek Ragusa (Dubrovnik) een 5,5 km lange, soort Chinese muur om Veliki Ston en Mali Ston gebouwd inclusief wachttorens. Deze vesting moest de Venetianen en de Turken tegen houden. Het stadje Ston telt momenteel zo’n 100 huizen, waarvan er ook nog vele niet bewoond zijn. Er wordt druk aan onderhoud en renovatie gewerkt. We gaan alleen de korte route doen om Veliki Ston. Met deze hitte is dat eigenlijk al inspannend genoeg, maar de moeite wordt beloond door een schitterend uitzicht. We vervolgen onze rit van vandaag en rijden weer langs de Dalmatische kust , nu in noordelijke richting, passeren weer het grensgebied van Bosnië en Herzegovina en houden onze lunchpauze op een schitterend uitzichtpunt over het merengebied van Ba?ina Jezera. Adembenemend. Zeven meren die onderling zijn verbonden en waarvan het waterniveau lager ligt dan de Adriatische zee. We gaan onderweg de kilometerstand van 3000 voorbij. We kiezen Makarska uit als eindpunt van de dag. Camping vlak aan het water met een druk strand en veel watersport-aktiviteiten. We snorkelen een tijdje en tegen zevenen hebben we via skype contact met Harold, Esther en de kleinkinderen. Als het bijna donker is gaan we flaneren over de Marinetta boulevard, waar jong en oud zich kan vermaken. Torremolinos is er niks bij… Vanaf de camping tot aan het centrum, zo’n 2 kilometer, een aaneenschakeling van restaurantjes, ijsstalletjes, souvenir- en strandartikelen tentjes, barretjes, kermisattracties voor klein en groot, hier en daar een lichtshowtje, te veel om op te noemen. Wel erg gezellig! Pas na elven zijn we weer terug op de camping.

30-06-2016 Van Makarska naar Primošten 116 km

We zijn niet echt vroeg op pad…. We stippelen een route uit die toch nog langs een stukje, voor ons,onbekende kust gaat. Tussen Trogir en Sibenik hadden we op de heenweg, vanwege ons bezoek aan de watervallen van Krka, een binnendoor weg. Halverwege, net voorbij Primošten vinden we camping Adriatic, prima om de rest van de middag te snorkelen en op het kiezelstrand te zitten.

Piet Brouwers

Typisch: het sfeerverschil dat jullie noteren tussen deze reis in Mid-Europa en de vorige in Zuid-Europa. Lijkt me heel boeiend!
Goeie reis verder en groeten uit Aalst

Ineke van Klinken

Hoi!
Eigenlijk moest ik ook een foto sturen van ons gisteren in de regen en door de blubber, als contrast met jouw zonnige outfit!
Ik heb niet alles gevolgd maar het is wel duidelijk dat jullie aan de goede kant zitten.
Hartelijke groeten, inmiddels schijnt de zon hier ook weer. IvK