NartenTineke2016-Italie-Kroatie-Hongarije.reismee.nl

Afscheid van de zee

1 juli 2016 Naar Pag

We bezoeken voor dat we de weg in noordelijke richting verder vervolgen eerst het vissersdorpje Primosten. Het heeft een schilderachtig historisch centrum op een druppelvormig schiereiland. Het is even omhoog klimmen om het hoogste punt te bereiken: een kerkhof en een kerkje. Er zijn talloze terrasjes aan het water en verschillende winkeltjes met souvenirs. Ik vind nog een leuk bloesje en een aardigheidje voor de kleinkinderen. Dan gaat het naar Pag. We kiezen een route die we nog niet hebben gehad op de heenweg. Die loopt na Sibenik door het binnenland via Benkovac en het grote meer bij Novigrad. We eindigen de rit op het schiereiland Pag en zoeken vlak bij Kolan een camping op: Svet Duh. Een vreemd samenraapsel tussen een hippie-, gezins- en blote konten- terrein. Je mag gaan staan waar je wil, schaduwplekken zijn er amper. We gaan vlak bij het water staan; er liggen veel rubberbootjes aan de boeien en de overkant ( een zijarm van Pag) lijkt vlakbij. We gaan een tijdje zwemmen in het lauwe water; veel is er niet te snorkelen want de bodem is vooral zanderig. De man die bij de ingang stond om ons in te schrijven komt tegen achten nog even melden dat hij vergeten was ons in te lichten over het rock-concert dat vanavond en morgenavond wordt gegeven. Tegen tienen begint er inderdaad een band te “spelen”, vooral hard en vals. De weersvoorspellingen blijven rond de 30 graden de komende week dus we puffen nog maar even door.

2 juli 2016 Afscheid van de zee

Terwijl de eerste campinggasten al in het water liggen, ontbijten we in de schaduw van de luifel en ruimen daarna de boel in. Het water loopt ons al gauw weer over de rug. We rekenen af met de campingbaas die nog wat lodderig uit zijn ogen kijkt... het was laat geworden vannacht met dat rockconcert... Hij is zelf een motorbiker en vertelt over zijn vakantie in de VS. We rijden de smalle steile weg omhoog en gaan richting ferryboot die ons weer op het “vaste “land brengt. Die van 11.00 uur is net vol, maar een kwartiertje later komt de volgende alweer. We willen eigenlijk nog geen afscheid nemen van de zee, maar het “camp” dat we in gedachten hadden om nog een dagje te zijn blijkt alleen voor kleine tentjes geschikt. Op het stukje kust tussen Prizna en Karlobag vinden we geen alternatief dus gaan we de berg op en het binnenland in. Meteen al flinke haarspeldbochten en algauw zijn we op 900 meter hoogte waar we schitterende uitzichten op de kust en het eiland Pag hebben; het lijkt wel een maanlandschap. Meteen over de pas Baske Ostarije is het een heel ander landschap, bijna Oostenrijks. De bermen staan vol bloemen. In Gospic komen we een lidl tegen en doen daar de weekendboodschappen. De weg blijft stijgen en dalen. Om 14.00 uur stoppen we langs de weg voor een lunchpauze. Het wemelt er van de vlinders op de bloemen. We komen door het nationaal Park Plitvicka Jezera, waar we jaren geleden al eens de watervallen en meren hebben bewonders. Iets verder vinden we camping Korita. Rustig en netjes; het ziet er nieuw uit. We maken plannen voor de komende dagen en in welke etappes we naar Szagy in Hongarije zullen rijden, waar we Theo en Joke gaan bezoeken. Als de zon onder is koelt het heerlijk af... we hebben tv ontvangst dus Nart kan tot zijn vreugde de EK wedstrijd Duitsland – Italië bekijken.

Zondag 3 juli 2016.

Een kort ritje vandaag : zo’n 70 km. Het heeft vannacht geregend en als we wegrijden is het nog steeds bewolkt. Niks erg vinden wij. We gaan richting Karlovac waar we aan een mooie rivier een natuurcamping hebben uitgekozen. Alles wat in de gids staat klopt: ruime plaatsen, rustig, nette voorzieningen enz. We skypen even met Veldhoven; Feija heeft haar zwemdiploma A gehaald en een tand eruit… Het is nog steeds bewolkt en we gaan weer eens een flinke wandeling maken. De brug vlakbij over en langs de rivier tot de volgende brug en dan weer terug. Als we bij de brug in Duga Resa zijn vinden we een prachtig drijvend barretje met uitzicht op de rivier en kano’s te huur. De rivier zit vol met kleine watervalletjes, maar stroomt niet snel. Terug op de camping gaan we bij het restaurant eten; overheerlijke forel. Er is ook hier tv-ontvangst dus kijkt Nart de 1e helft van de wedstrijd IJsland – Frankrijk, maar als het in de rust al 0-4 is gaan we nog een potje kaarten. We blijven hier nog een dag, bevalt hier prima.

04-07-2016 Dagje rust

Vandaag bestaan onze activiteiten uit: de was doen, een wandelingetje naar de buurtwinkel, een potje kaarten en wat lezen. Het grootste nieuws vandaag is dat Niels is geslaagd voor zijn 4 jarige studie commerciële economie…. En dat via avondstudie! We zijn reuze trots! Verder was het vandaag weer een warme dag met heel veel zon. Morgen weer een stukje verder richting Hongarije.

Piet Brouwers

Ik krijg het al warm van jullie reisverslag terwijl we hier net een lange periode van storm en wind afsluiten. Gelukgewenst met al het goede familienieuws dat jullie onderweg ontvingen. Goeie reis verder. Forel...heerlijk!

Ineke van Klinken

Hallo! Het goede weer is hier gelukkig ook aangekomen, lekker droog gewandeld deze week.
Groetjes, Ineke