NartenTineke2016-Italie-Kroatie-Hongarije.reismee.nl

Naar Hongarije

Dinsdag 5 juli 2016 Van Mreznicka Brig naar Koprivnica

We komen steeds dichter bij de Hongaarse grens. We rijden vandaag Karlovac en Zagreb voorbij en gaan daarna in noord-oostelijke richting. Langs de provinciale weg komen we regelmatig ooievaars en hun nesten tegen. De camperplaats (geen camping deze keer) is bij het zwembad van Koprivnica. Bij de overnachtingprijs is een groot deel van de entree inbegrepen dus na de lunch gaan we zwemmen. Het is er redelijk druk. Een jongeman bij de receptie is zeer behulpzaam bij de uitleg van de kluisjes. Een paar uur zijn we daar; beter dan buiten in ieder geval want de zon brandt weer genadeloos aan de hemel. Morgen de grens over.

Woensdag 6 juli 2016 Patosfa

Om 10.00 uur gaan we de kleine grensovergang net na Gola over. We worden streng aangekeken en de vrouwelijke douanebeambte wil dat we de deur openmaken zodat ze binnen kan kijken. Dan gaat de slagboom open. Via hoofdzakelijk kleine landweggetjes met slecht wegdek komen we op camping Farkas. We worden hartelijk ontvangen door een Nederlands echtpaar (Pieter en Ina) en krijgen thee nadat Ina ons van alles heeft aangewezen. Ze hebben geiten en maken zelf kaas, houden kippen en onderhouden verschillende moestuinen. Ze willen zo veel mogelijk “self-supporting” zijn. We zijn de enige gasten en kiezen een mooi plekje met weids uitzicht. Na de lunch nemen ze ons mee voor een rondwandeling en laten ons van alles zien. We lopen langs en door zonnebloemvelden, maïsakkers en andere weelderige wilde plantenvelden. Ze laten ons twee wijnhuisjes zien die ze pas geleden hebben gekocht en de wijngaarden die opnieuw ingericht moeten worden. We horen tientallen vogels, zien een Arend boven ons cirkelen en worden omringd door honderden vlinders en sprinkhanen. Een prachtige wandeling! Terug bij de camper zitten we nog lang te genieten van de omgeving, horen en zien de Wielewaal en andere vogels. ’s Avonds is er een mooie roze zonsondergang die niet lang daarna wordt gevolgd door een flinke onweersbui.

7 juli tm 10 juli Szágy, bij Joke en Theo.

Deze dagen zijn we op bezoek bij Joke en theo. We maken wandelingen door de omgeving, bezoeken ’s zaterdags de schitterende stad Pécs met zijn kathedraal, moskee-kerk en prachtige fonteinen en gebouwen met keramiek-daken. Het weer is perfect, lekker warm, maar niet te heet door wat sluierbewolking. We kletsen heel wat af, genieten van lekkere maaltijden en wijntjes en de natuur. Er is een heldere sterrenhemel te zien en we liggen op onze ruggen er naar te kijken.