NartenTineke2016-Italie-Kroatie-Hongarije.reismee.nl

De weg terug naar Waalre

11 juli 2016 De weg terug naar Waalre

Na een hartelijk afscheid en tot ziens gaan we op weg richting Oostenrijk. In Kaposvar doen we even de Lidl aan want de voorraad moet weer worden aangevuld voor de laatste dagen. Het is heet, erg heet, 38 graden als we Kaposvar uitrijden. We hebben tegen tweeën eindelijk een parkeerplaats bij een supermarkt net na Zalaegerszeg gevonden voor de lunch. Niet ideaal want er is geen spatje schaduw; we doen het er maar mee. Intussen loopt het water in straaltjes van ons lijf. We rijden door richting de grens via Körmend. Op eens zie ik in mijn spiegel dat we het raampje van de wc kwijt zijn!! Vergeten te sluiten bij de lunchstop…. We plakken de boel zo goed en zo kwaad als het gaat af met een stuk tafelzeil en tape, hopend dat er niemand schade heeft op gelopen door een rondvliegend raam en rijden door, Oostenrijk in. Bij een tankstation kopen we een vignet en informeren naar een camperbedrijf. We krijgen 2 namen en zoeken tevergeefs in Fürstenfeld. We zijn moe en gaan naar de dichtstbijzijnde camperplaats; bij een Gasthof in Unterlamm. Eindelijk uitrusten, veel drinken en een beetje afkoelen.

Dinsdag 12-07-2016 Via Graz naar Waldhausen in Strudengau

W zijn al heel vroeg op, mede door de warmte. We leggen de 70 km naar Graz rustig rijdend af en zoeken het camperbedrijf op, dat ook als camperparking in onze gids staat. We zijn er al om 9.30 uur. Een vriendelijke monteur gaat voor ons een nieuw raampje bevestigen, compleet met uitzetijzers en hendels. Opgelucht en ruim 230 euro armer rijden we tegen half 12 weer Graz uit. Het gaat in noordelijke richting eerst over de A6 en daarna wat kleinere autowegen. Op een kleine parking net buiten het dorp Turnau lunchen we. We zijn dan al in de bergen. Twee passen over van 1050 m en 1250 m en Mariazell voorbij. In Mitterbach dan een complete wolkbreuk met bliksem en onweer; we kunnen niet harder dan 30 rijden. Bij Ibbs gaan we de Donau over en rijden er een tijdje langs. Dan de berg op naar een kleine camperplaats in het gehuchtje Walhausen in Strudengau, mooi gelegen aan een zwemwatertje met waterskibaan en duikplank. De temperatuur is inmiddels zo’n 10 graden gedaald… heerlijk. Even een wandelingetje om het meertje. ’s Avonds ook hier een flinke plensbui.

Woensdag 13 juli 2016 Naar Kemnath

Vandaag maken we flink wat kilometers. Het weer is afwisselend zonnig en bewolkt en het regent af en toe. De temperatuur is inmiddels onder de 20 gezakt. We passeren de Donau hier en daar op de route via Linz en Passau. Over de snelweg naar Regensburg; dat schiet goed op. In Kemnath, waar we een camperplaats hebben gevonden, begint het opnieuw te plenzen. Als het even droog is lopen we het aardige oude centrum in met hier en daar wat waterpartijtjes. ’s Avonds stippelen we een route van 2 etappes uit voor het laatste stuk terug naar Waalre.

Donderdag 14 juli 2016 Kemnath – Olpe

Het heeft de hele nacht geregend.. en nog steeds, als we al om 8.00 uur vertrekken. We nemen een route, gedeeltelijk snelweg en gedeeltelijk autowegen. We vermijden zo veel mogelijk drukke verkeerswegen, maar een plotselinge wegomleiding gooit wat roet in het eten wat betreft het vlotte doorrijden. Net na 16.00 uur zijn we in Olpe bij de Biggesee na 410 kilometer. We kunnen aansluiten in de rij campers bij het zwembad. Het is gelukkig halverwege droog geworden en we maken een flinke wandeling langs de oever van het vreemd gevormde meer. Ene kant heen, brug over en andere kant terug. Bijna aan het eind zien we een restaurantje met groot druk terras. We zoeken een plekje in de zon aan het water naast de trapbotenverhuur. Nart neem een pizza en ik een Flammkuchen. Die had ik nog nooit gehad en smaakt uitstekend. Lekker wijntje erbij…. Dan wandelen we nog even het centrum in langs de kerk, de markt en door het voetgangersgebied. Hier is eindelijk wifi, zodat ik wat berichtjes kan lezen en beantwoorden. Morgen de laatste 200 km en dan zijn we weer thuis.