NartenTineke2016-Italie-Kroatie-Hongarije.reismee.nl

De laatste dagen in Italië

04-06-2016 In noordelijke richting, Friuli

Vandaag krijgen we zicht op de Dolomieten want het gaat in noordelijke richting. Het is nogal bewolkt, maar prima temperatuur. Bij de 3e campercontrole wordt de lucht inktzwart boven de bergtoppen en bliksemt en onweert het. Er barst even een hevige bui los, maar al gauw trekt die weg. In Spilimbergo is markt en een leuke camperplaats; hier blijven we. Na de lunch op weg naar de markt, maar die is ondertussen al afgelopen. Dan maken we een aardige wandeling door het historische centrum en bekijken mooie gebouwen, de Duomo en een paar paleizen. De zon breekt door en de rest van de middag en avond zitten we buiten op een bankje. Achter ons een aantal hoge bomen waar vogels af en aan vliegen; we horen ze meer dan dat we ze zien. Het schiet al aardig op met de controles, nog 6 en dan zijn we daarmee klaar. Morgen ook maar weer eens op zoek naar een internetadres en ook een wasmachine kunnen we goed gebruiken.

05-06-2016 Rondom Udine

Om 6.30 begint de zware klok van de Dom al te luiden en om 7 uur nog eens… Slapen mensen op zondag hier nooit uit? Even later, het is dan 9.00 uur staan we dan op… Prima zonnetje; op weg naar SanDaniele del Friuli, een grote parking bij een sportcomplex. Het is hier weer bergachtig. Dan verder naar Gemonade del Friuli; de hele plek is daar in beslag genomen door een kermis en de serviceplaats onbereikbaar. Tarcento is een mooi dorp aan de rivier de Torre. We willen net een wandeling gaan maken of er breekt weer eens een enorme plensbui los. We wachten een tijdje, lunchen maar eerst, maar het blijft regenen. Dan maar door naar Udine en een McDonalds daar in de buurt voor internet. Eindelijk het 2e verhaal en de bij behorende foto’s op reismee gezet. We rijden dan terug naar Tarcento, maken alsnog een wandelingetje en eten een pizza in een gezellig klein tentje waar supergrote pizza parten worden geserveerd. Smaakt prima. We lopen terug en bij onze camper aangekomen zien we bij de camper ernaast grote rookwolken uit het raam en dakluik komen. Nart klopt hard op de deur en we denken dat er nog iemand binnen is… We zien de vlammen uit een pan slaan en ik roep hard naar een paar jonge mannen die verder op op een bankje zitten “fuoco”!! Een van hen komt aanrennen en stormt naar binnen, weet het vuur te doven en kiept een pikzwarte pan naar buiten. Even later komt er een oudere dame vanaf de waterkant verschrikt aanlopen en kan geen woord uitbrengen. We zetten alle ramen en deuren wijd open…. Veel rook en stank, maar gelukkig is er niks anders in brand gevlogen…. We praten nog even met de Italiaanse dame; ze is alleen op reis, spreekt een beetje Frans en bedankt ons hartelijk. Wij zeggen dat de jongeman die inmiddels alweer weg is, de grote held is; wij zagen het alleen maar.

06-06-2016 Langs de Sloveense grens

De laatste 2 controles vandaag en dan zit het “werk” er op. We rijden een mooie route over smalle weggetjes en tussen de uitgestrekte wijngaarden door. De camperplaats 50 m voor de grens is afgesloten met een slagboom en we kunnen nergens lezen wanneer de plaats wel toegankelijk is. De laatste, iets zuidelijker vinden we snel…. Erg afgelegen, maar ook rustig. Dan gaan we verder naar Gorizia om daar wat rond te kijken. Deze stad werd in 1947 opgedeeld in een Italiaans en Joegoslavisch deel. We lopen wat rond door het oude centrum met o.a. een hooggelegen kasteel, grote paleizen en imposante kerken. Op het centrale plein valt een Neptunusfontein op. Na de lunch en de boodschappen rijden we verder de rivier de Isonza langs en komen uit in Gradisca. Er is een aardige camperplek naast een park en dicht bij het centrum en ook hier maken we een rondje; ook weer zeer de moeite waard. We lezen nog wat in de Capitoolgids en willen nog een paar interessante dingen bekijken voordat we de grens over gaan.

07-06-2016 Weer naar de kust, mozaïeken en de was

Al om 9.15 lopen we de Basiliek in Aquileia binnen. Nog heerlijk rustig en we kunnen op ons gemak alles bekijken. De prachtige vloermozaïeken uit het jaar 314 zijn een bezienswaardigheid en goed bewaard gebleven. We zien een mengeling van geometrische patronen, Bijbelse voorstellingen en taferelen uit het dagelijkse leven van het oude Aquileia. We kijken nog even rond bij wat ruïnes van tempels, villa’s en marktgebouwen, maar de temperatuur loopt al snel op en er is hier weinig schaduw. We gaan door naar Grado, een badplaats, die net als Venetië verspreid ligt over een paar eilandjes en via een dam is verbonden met het vaste land. Een aantal kilometers voorbij het centrum zoeken we de camping op; gekozen uit de ACSI-gids. Er zijn wasmachines, dat is vooral belangrijk. Het ligt ook nog eens aan het strand en de plaatsen zijn heerlijk in de schaduw. Ik draai 2 wassen, hang alles te drogen en daarna zetten we de luifel uit en de stoelen en tafel buiten. Het is er heerlijk rustig. Later maken we een rondje.. langs de strandbar, het zwembad, over het strand en langs de zee die hier en nu niet echt uitnodigt voor een frisse duik. Het is wat “soepig” met veel wier. We bekijken even de jachthaven en zien aan de overkant Triëst liggen en wat verder de Sloveense kust. We maken voorlopige plannen voor het vervolg van onze vakantie door Kroatië.

Piet Brouwers

Jullie dachten de zware wateroverlast in Oost-Brabant te ontlopen? Mooi niet, blijkbaar. Maar toch: jullie hebben weer veel gezien. Vuur ook. Water en vuur..je hoort ze vaak gecombineerd. Maar wat zijn in 's hemelsnaam die controles die jullie als "werk" aanduiden?
Goeie reis verder.