NartenTineke2016-Italie-Kroatie-Hongarije.reismee.nl

Naar Kroatië

8 juni 2016 Naar Kroatië

We verlaten Italië en rijden via Monfalcone en Triëst de grens over naar Slovenië. Na zo’n 35 km zijn we dan alweer aan de Kroatische grens. We krijgen hier de eerste gigantische wolkbreuk gepaard gaand met bliksem en donder op ons dak. We stoppen even voor een lunchpauze maar komen de camper niet uit. We rijden eerst richting Rijeka en slaan dan af naar Opatija om langs de oostkust van Istrië, Moscenicka Draga te bereiken. Daar op de camping gaan we overnachten. Kroatië is geen land van camperplaatsen; we zullen het hoofdzakelijk met campings moeten doen. Tegen vijven houdt het eindelijk op met regenen en maken we een korte wandeling naar het strand, het kleine haventje en een geldautomaat. Geen euro’s hier maar Kuna’s. Het is even wennen aan al dat omrekenen.

9 juni 2016 Van Istrië via Cres naar Lošinj

De dag begint prima, lekker rustig ontbijten en dan op weg naar de veerboot die ons overzet naar Cres. We hoeven maar 10 minuten te wachten voordat we er op kunnen rijden. Als we bijna op Cres zijn begint het weer te regenen en niet zo zuinig ook. Aan de overkant is het eerste traject tot aan de afslag naar Merag, waar de oversteek naar Krk kan worden genomen, een zeer smalle weg. Ter hoogte van Cres (stad) houdt de regen op en zien we de zon weer. Bij Osor, waar over een smal kanaaltje de brug naar Lošinj is, houden we lunchpauze. De grote parkeerplaats is voor campers verboden (!) dus parkeren we aan een zijweg in de berm. We lopen het dorpje even door en bekijken de kerk, het pleintje en het haventje. Dan de laatste 25 km van vandaag naar ons einddoel: camping Poljana, vlak bij Mali-Lošinj. Hier moet de mooiste snorkelplek van de hele Dalmatische archipel zijn. De camping is een plaatje: mooie terrassen en prima uitzicht. We kiezen een plekje vlak bij het kiezelstrandje. Het water is kraakhelder. Na installatie en even uitrusten gaan we eerst maar eens naar het dorp toe. Nart heeft een nieuwe snorkelpijp nodig. De weg naar Malin loopt helemaal langs de jachthaven en wandelboulevard. Toch iets verder dan we dachten. Na 3,5 km zijn we in het centrum waar we het binnenvaren van een paar excursieboten bekijken en op een van de vele terrasje wat te drinken pakken. Dan de zelfde weg weer terug en al die tijd vol op zon… we boffen toch maar!

Vrijdag 10 juni 2016 Een luie dag op de camping

De zon schijnt al vroeg: we ontbijten buiten. Goed smeren maar want de zon is krachtig. Nart gaat snorkelen en ik kijk toe; ik vind het water te koud…. De nieuwe snorkel bevalt prima. Nart ziet veel vissen en fotografeert er diverse. ’s Middag gaat hij nog een keer, deze keer zonder fototoestel want er is toch water in de onderwatercamera gelopen. Verder lezen we en zorgen voor voldoende vochtinname en zoeken bijtijds de schaduw op. Er is van alles te zien, want we zitten op de eerste rang. Na het avondeten als de zon achter de bomen is spelen we een potje badminton op het beachvolleybalveldje.

Zaterdag 11 juni 2016 Weer naar het vaste land

Bijtijds zijn we op; vandaag weer een eindje verder. Na de boodschappen rijden we het eiland Losinj af en gaan op Cres naar de veerboot van Merag. Als we aankomen vaart die net weg, maar er staan ook nog een stuk of 30 auto’s/campers voor ons. Na 45 min wachten kunnen wij mee. De aankomsthaven is Valbisca op Krk. Via de grote brug rijden we Krk af en tot onze verrassing hoeven we geen tol te betalen. Dan gaat het, na lunch en een stop bij een groente-en fruitkraam voor wilde perziken en vijgen, verder zuidwaarts de kustweg langs. Bij Senj stoppen we op een “auto-camp” vlak aan het water. Het is er aardig druk. Er is plaats voor 50 campers en alle plaatsen aan de waterkant zijn bezet. We moeten genoegen nemen met de tweede rang. We wandelen even het stadje in met veel restaurantjes en winkeltjes, bekijken de bootjes en kuieren dan weer terug. Een heel aardig plekje! Er is ook internet maar dan moet je wel op de stoep van het kantoortje gaan zitten…. We moeten nog erg wennen aan al die vreemd geschreven woorden met diakritische tekens en maar weinig klinkers. We oefenen wel, maar verder dan goeiendag - dobar dan, dank u – hvala (uitspraak: wala) en dank u – molim, komen we nog niet.

Zondag 12-06-2016 Richting Zadar

Een schitterend traject rijden we vandaag: de kustweg naar Zadar. Kronkelend langs de steile rotsen links en zicht op de diverse kale eilanden rechts zijn de uitzichten spectaculair! Gemiddeld met een gangetje van 50 en weinig verkeer. Hele stukken zijn woest en onbewoond. Tegen enen zijn we in Starigrad Paklenica en zoeken een camping op vlak bij het dorp. Natuurpark Paklenica ligt hier vlak bij en daar willen we morgen een wandeling door de kloof gaan maken. We lopen even het dorp in via de weg en weer terug langs het water. Veel meer als wat restaurantjes, veel appartementen-verhuur en een paar souvenirstalletjes is het niet. De zon laat het vandaag wat afweten en af en toe rommelt het in de verte. ’s Avonds wandelen we nog een keer die kant op om in een pizzeria wat te eten. De tv laat voetbalwedstrijden zien en tot grote vreugde van de plaatselijke bevolking heeft Kroatië gewonnen van Turkije.

De laatste dagen in Italië

04-06-2016 In noordelijke richting, Friuli

Vandaag krijgen we zicht op de Dolomieten want het gaat in noordelijke richting. Het is nogal bewolkt, maar prima temperatuur. Bij de 3e campercontrole wordt de lucht inktzwart boven de bergtoppen en bliksemt en onweert het. Er barst even een hevige bui los, maar al gauw trekt die weg. In Spilimbergo is markt en een leuke camperplaats; hier blijven we. Na de lunch op weg naar de markt, maar die is ondertussen al afgelopen. Dan maken we een aardige wandeling door het historische centrum en bekijken mooie gebouwen, de Duomo en een paar paleizen. De zon breekt door en de rest van de middag en avond zitten we buiten op een bankje. Achter ons een aantal hoge bomen waar vogels af en aan vliegen; we horen ze meer dan dat we ze zien. Het schiet al aardig op met de controles, nog 6 en dan zijn we daarmee klaar. Morgen ook maar weer eens op zoek naar een internetadres en ook een wasmachine kunnen we goed gebruiken.

05-06-2016 Rondom Udine

Om 6.30 begint de zware klok van de Dom al te luiden en om 7 uur nog eens… Slapen mensen op zondag hier nooit uit? Even later, het is dan 9.00 uur staan we dan op… Prima zonnetje; op weg naar SanDaniele del Friuli, een grote parking bij een sportcomplex. Het is hier weer bergachtig. Dan verder naar Gemonade del Friuli; de hele plek is daar in beslag genomen door een kermis en de serviceplaats onbereikbaar. Tarcento is een mooi dorp aan de rivier de Torre. We willen net een wandeling gaan maken of er breekt weer eens een enorme plensbui los. We wachten een tijdje, lunchen maar eerst, maar het blijft regenen. Dan maar door naar Udine en een McDonalds daar in de buurt voor internet. Eindelijk het 2e verhaal en de bij behorende foto’s op reismee gezet. We rijden dan terug naar Tarcento, maken alsnog een wandelingetje en eten een pizza in een gezellig klein tentje waar supergrote pizza parten worden geserveerd. Smaakt prima. We lopen terug en bij onze camper aangekomen zien we bij de camper ernaast grote rookwolken uit het raam en dakluik komen. Nart klopt hard op de deur en we denken dat er nog iemand binnen is… We zien de vlammen uit een pan slaan en ik roep hard naar een paar jonge mannen die verder op op een bankje zitten “fuoco”!! Een van hen komt aanrennen en stormt naar binnen, weet het vuur te doven en kiept een pikzwarte pan naar buiten. Even later komt er een oudere dame vanaf de waterkant verschrikt aanlopen en kan geen woord uitbrengen. We zetten alle ramen en deuren wijd open…. Veel rook en stank, maar gelukkig is er niks anders in brand gevlogen…. We praten nog even met de Italiaanse dame; ze is alleen op reis, spreekt een beetje Frans en bedankt ons hartelijk. Wij zeggen dat de jongeman die inmiddels alweer weg is, de grote held is; wij zagen het alleen maar.

06-06-2016 Langs de Sloveense grens

De laatste 2 controles vandaag en dan zit het “werk” er op. We rijden een mooie route over smalle weggetjes en tussen de uitgestrekte wijngaarden door. De camperplaats 50 m voor de grens is afgesloten met een slagboom en we kunnen nergens lezen wanneer de plaats wel toegankelijk is. De laatste, iets zuidelijker vinden we snel…. Erg afgelegen, maar ook rustig. Dan gaan we verder naar Gorizia om daar wat rond te kijken. Deze stad werd in 1947 opgedeeld in een Italiaans en Joegoslavisch deel. We lopen wat rond door het oude centrum met o.a. een hooggelegen kasteel, grote paleizen en imposante kerken. Op het centrale plein valt een Neptunusfontein op. Na de lunch en de boodschappen rijden we verder de rivier de Isonza langs en komen uit in Gradisca. Er is een aardige camperplek naast een park en dicht bij het centrum en ook hier maken we een rondje; ook weer zeer de moeite waard. We lezen nog wat in de Capitoolgids en willen nog een paar interessante dingen bekijken voordat we de grens over gaan.

07-06-2016 Weer naar de kust, mozaĂŻeken en de was

Al om 9.15 lopen we de Basiliek in Aquileia binnen. Nog heerlijk rustig en we kunnen op ons gemak alles bekijken. De prachtige vloermozaïeken uit het jaar 314 zijn een bezienswaardigheid en goed bewaard gebleven. We zien een mengeling van geometrische patronen, Bijbelse voorstellingen en taferelen uit het dagelijkse leven van het oude Aquileia. We kijken nog even rond bij wat ruïnes van tempels, villa’s en marktgebouwen, maar de temperatuur loopt al snel op en er is hier weinig schaduw. We gaan door naar Grado, een badplaats, die net als Venetië verspreid ligt over een paar eilandjes en via een dam is verbonden met het vaste land. Een aantal kilometers voorbij het centrum zoeken we de camping op; gekozen uit de ACSI-gids. Er zijn wasmachines, dat is vooral belangrijk. Het ligt ook nog eens aan het strand en de plaatsen zijn heerlijk in de schaduw. Ik draai 2 wassen, hang alles te drogen en daarna zetten we de luifel uit en de stoelen en tafel buiten. Het is er heerlijk rustig. Later maken we een rondje.. langs de strandbar, het zwembad, over het strand en langs de zee die hier en nu niet echt uitnodigt voor een frisse duik. Het is wat “soepig” met veel wier. We bekijken even de jachthaven en zien aan de overkant Triëst liggen en wat verder de Sloveense kust. We maken voorlopige plannen voor het vervolg van onze vakantie door Kroatië.

Van Venetië naar Valvasone

Het duurde even maar hier is weer het vervolg van onze reis:

30-05-2016 Via Venetië naar Lido di Jesolo

In Treviso is nog een camperparking, behalve degene waar we vannacht waren en die controleren we voordat we de stad uitrijden richting Venetië. In Venetië zelf is een grote (camper) parking vlak bij de ferryterminal. We rijden de dijk over Venetië in…. Gelukkig wijst onze tomtom goed de weg. Dan terug naar Mestre waar ook nog een parking is. We worden ontvangen door alleraardigste mensen en ze laten vol trots de gerenoveerde plaats zien. Na de lunch gaat het door naar de overkant, het lange schiereiland tegenover Venetië. We willen nog een keer een stuk van Venetië bekijken en kiezen daarvoor het uiterste puntje Punta Sabbioni, van waaruit je makkelijk per veerbootje kunt oversteken. Voordat we daar zijn (morgen) bezoeken we nog een paar camperplaatsen in Lido di Jesolo; er zijn er daar maar liefst 5 en ze liggen allemaal vlak bij elkaar. Twee daarvan zijn van een en dezelfde eigenaar en de man nodigt ons uit om op een van zijn parken gratis te overnachten. Dat nemen we graag aan natuurlijk! Er is ook wifi en de eerste serie foto’s en het verhaal kan ik op reismee zetten. Het weer vandaag viel 100% mee, een paar dreigende luchten en wat gerommel in de verte. De komende dagen wordt ook hetzelfde weer verwacht dus als het zo blijft: prima! Na het avondeten lopen we naar het strand dat hier bestaat uit beach-volleybalvelden en heeel veeel strandstoelen die staan te wachten op de strandgangers.

31-05-2016 Eilandhoppen in de Lagune van Venetië.

We gaan vandaag de eilanden in de lagune van Venetië bezoeken en kopen daarvoor een dagticket à 20 euro en kunnen daar dan onbeperkt mee op alle vaporettes een route kiezen. We bezoeken achtereenvolgens het kleurrijke Burana met zijn scheve kerktoren, Torcello, praktisch onbewoond met een prachtige kathedraal uit 639. Hier krijgen we even een gigantische plensbui op ons dak. Dan gaat het verder naar Mazzorbo, een heel rustig eiland dat, zo ontdekken we bij onze wandeling rond het eiland met een brug verbonden is met Burana…. Hier eten we op een muurtje aan de kade onze boterhammen op; de zon schijnt veel volop. Murano is het eiland van het glas. Vanaf 1291 moesten de glasblazers uit Venetië vanwege brandgevaar hun ovens naar dit eiland verplaatsen. Overal glasfabrieken en – winkels langs de kanalen, grote glasobjecten en veel toeristen die alleen voor het glas hier naar toe komen. Onze voorlaatste stop is Venetië zelf; we bekijken de SanMarco kathedraal nu ook van binnen (bij ons bezoek twee jaar geleden stond hier een enorme wachtrij) en maken een rondje door de smalle straatjes in die wijk met o.a. de Brug der Zuchten en de drukke gezellige kade met tientallen souvenir kraampjes. Voordat we terugvaren naar Punto Sabbioni nog even een cafeetje in voor een thee en cappuccino. Tegen half 7 zijn we weer terug op de camperplaats, maar 500 meter van de vertrekplaats van de boten. Een bijzonder indrukwekkende en mooie dag!

01-06-2016 Verder langs de kust

Niet al te vroeg zijn we op pad na uitgebreid douchen, poetsen en andere huishoudelijke taken. Vandaag weer een paar camperplaatsen langs: een o.a.bij een agrarisch bedrijf, waar we zelfs koffie krijgen aangeboden. Heel wat anders gaat het in Caorle waar we zowat weggekeken worden: Nee! ze willen geen vermelding in de gids…. Gratis?nou dat zal wel…. Ze staan al in 2 andere gidsen en dat is genoeg. Oké, dan niet… We praten er nog even over na: dit hebben we nog nooit meegemaakt! Iets verder op treffen we na 1.5 km grindweg een volkomen onderkomen plaats aan…. Laaghangende boomtakken zodat je niet eens de camper op de plek neer kunt zetten. De eigenaar is druk met een groep mensen en heeft geen tijd: we moeten zelf maar even rondkijken, hij vindt alles prima. Ons laatste adresje ligt erg afgelegen, tegen de zee aan in een natuurpark. Er is wel parkeerplaats voor honderden voertuigen en campers mogen er gratis overnachten. We blijven hier en maken meteen een flinke wandeling naar een groot moerasachtig gebied waar het krioelt van de watervogels. Vanaf een hoge uitkijkpost zien we o.a. de purperreiger, ralreiger, verschillende eendensoorten met een hele sliert jonkies erachter, meerkoeten, aalscholvers, dodaars en nog van alles wat er over vliegt. Pas tegen achten zijn we terug op de parking.

02-06-2016 Pas op de plaats

Ik word wakker: misselijk en barstende koppijn. Dat wordt een dag plat dus. Nart gaat in de tussentijd nog een paar keer een uitkijk op om het waterleven te bekijken. De dag gaat ongemerkt aan mij voor bij….. Nart heeft nog heel wat mooie plaatjes geschoten!

03-06-2016 Weer een eindje verder.

Het gaat alweer beter gelukkig, afgezien van de vele muggenbeten dan. Tja een waterrijk gebied heeft ook een uitgebreide muggenkolonie. We gaan nu weer in noordelijke richting. Het landschap is vlak, het weer prima. We gaan via een controle in San Vito al Tagliamento en een bezoek aan de Lidl naar Valvasone, in totaal maar 57 km. Voor vandaag genoeg. Een rustig en gratis plekje met service. We zitten heerlijk buiten aan een picknicktafel, lopen een rondje door het Middeleeuwse centrum, met Duomo en kasteel, eten een lekker ijsje en bekijken de Italiaanse campers die een voor een ons gezelschap komen houden. Ze kennen elkaar en het wordt een levendige conversatie om ons heen. Een gezellige boel!

Groeten uit Lido di Jesolo

Woensdag 25-05-2016 Waalre – Sprendlingen

We zijn pas om half 1 uit Waalre weg. Vanwege allerlei activiteiten de dag ervoor pakken we ’s ochtends alles bij elkaar. Naar Venlo en dan de 61 richting zuid. Na 297 km vinden we het genoeg en zoeken in Sprendlingen de camperplaats op. Zo hebben we nog mooi tijd om van het zonnige weer en het dorpje te genieten. Bij een Turkse pizzeria stappen we binnen en eten pizza en drinken er een wijntje bij. Het is een druk zaakje; het eten is dan ook prima. Bijtijds op een oor; we hebben wat slaap in te halen.

Donderdag 26-05-2016 Sprendlingen – Kirchheim unter Teck

Het blijkt vandaag hier een “Feiertag” te zijn: “from Leichnamstag”. Geen idee wat er wordt gevierd, maar de winkels zijn dicht en bijna iedereen heeft een vrije dag. Ook geen vrachtverkeer op de weg dus….. Als we de 61 richting Karlsruhe weer op draaien staan we al na 5 minuten in de file. De verkeersinformatie geeft een doem scenario af.. alle wegen richting het zuiden worden opgesomd. Rondom Stuttgart staat het muurvast. We sukkelen een tijdlang mee maar besluiten dan toch tot een alternatief. Bij Pforzheim nemen we een route over kleinere wegen. Daar hebben we even niet gerekend met de groene Umweltplakette die je hier moet hebben voor je voertuig. Die van ons is geel: niet goed genoeg dus. Een paar jaar geleden nog wel. De eisen zijn strenger geworden. We rijden illegaal een paar dorpen door maar voor elk volgend stadje staat weer een bord: GROEN! De kans op een boete wordt te groot want we zien ook her en der camera’s staan. Dan toch maar weer terug naar de Autobahn Stuttgart – Ulm. Al met al rijden we een aardig eind om. Eenmaal Stuttgart voorbij zoeken we na 256 km een camperplaats op. Het weer is te mooi (27°) om er niet van te genieten. Het wordt Kirchheim unter Teck. Een rustig plekje in een mooi stadje met veel vakwerk gebouwen, een oud slot en een veel terrasjes. Het is aardig druk in de straatjes. We eten een lekker ijsje en bekijken de mensen om ons heen. Dan een wandelingetje langs de slotmuur en even gebruik maken van de stads-wifi. We komen er achter dat bijna de hele zuidzijde van de snelweg nu “groene”zone is. Morgen dus toch maar weer over die snelweg Ulm voorbij zien te komen om daarna bij Füssen de grens met Oostenrijk over te gaan.

Vrijdag 27-05-2016 Via Oostenrijk Italië in (Silandro)

Een stralende dag weer. Vandaag schiet het goed op: we nemen een route waar zwaar vrachtverkeer niet toegestaan is. Net voorbij FĂĽssen niet naar Innsbruck maar via de FinstermĂĽnzpass bij Nauders richting Bolzano. We rijden door het schitterende berglandschap van de Ă–tztaler Alpen met besneeuwde hellingen en toppen. We picknicken op een mooie parking en bij Lago di Resia steekt nog steeds de kerktoren van het voormalige dorp Alt Graun boven het stuwmeer uit. We zijn dan net de Italiaanse grens gepasseerd. Na 355 km vinden we het welletjes en gaan op de camperplaats in Silandro (Schlanders) een plekje zoeken, midden tussen de hoge bergen en in het dal van de Adige, met een prachtig uitzicht op de wijnvelden op de helling tegenover en daarachter de sneeuwtoppen. Een topplek! We zitten nog lang buiten te genieten.

Zaterdag 28-05-2016 Naar Asolo (Veneto)

Ook vandaag weer stralend weer. Voordat we vertrekken wandelen we nog even het dorp Silandro in. Het is al vroeg druk in winkels en op terrasjes. Om half 11 dan op weg naar Asolo. Op de weg in tegengestelde richting, noordwaarts, is het file rijden. Honderden motoren, campers en caravans trekken die kant op… In Bolzano gaan we onze toilet en vuilwatertank lozen; we kennen deze plek want daar waren we een paar jaar geleden al eens voor een controle. Dan door via Trento, en het meer van Caldonazzo naar Asolo. Onderweg doen we nog even een Lidl aan voor de weekendboodschappen. De diverse temperatuurmeters geven 30+ aan. Asolo is onze 1e camperplaats-controle en hier blijven we vannacht. Een mooi, rustig plekje compleet met bbq-plaats en picknicktafels. De stoelen gaan naar buiten in de schaduw en we wachten tot tegen zessen voordat we een tippel naar het ( bijna autovrije)historische centrum wagen. Dat gaat bergop. Smalle straatjes, gezellige pleintjes en oude gebouwen met galerijen, kastelen en kerken. Er is nog te zien aan de roze vlaggetjes en fietsen hoe hier op 18 mei de Giro d’Italia langs kwam. We hebben wifi bij het informatiekantoor en lezen dat Kruiswijk zelfs nu ook zijn podiumplaats is kwijtgeraakt na de onfortuinlijke val van de dag ervoor….. De klim naar de top van de heuvel waar een oude burcht staat laten we zitten. Terug op de camperplaats eten we wat en zitten buiten tot het wat afkoelt.

Zondag 29 mei 2016 Naar Treviso.

Vandaag wat verder op onze route langs de te controleren camperplaatsen. We doen er 4 in de ochtend en zijn dan in Treviso. We lunchen er op ons gemak want er is een gigantische onweersbui aan het overtrekken. Tegen 3 uur schijnt de zon weer en gaan we op pad om het oude centrum te bekijken. Volgens de Capitoolgids zeer de moeite waard en dat klopt ook. Mooie grote oude paleizen en kerken, de rivier de Sile die er door heen kronkelt met bruggetjes, poorten en Middeleeuwse steegjes. Er schijnt wel een rattenplaag te heersen want de straten en waterkanten staan vol met rattenvangers. Op een eilandje in de rivier zien we vanaf een brug grote beverratten in het gras rondscharrelen. Al met al toch een mooie stad om gezien te hebben.