NartenTineke2016-Italie-Kroatie-Hongarije.reismee.nl

Van Venetië naar Valvasone

Het duurde even maar hier is weer het vervolg van onze reis:

30-05-2016 Via Venetië naar Lido di Jesolo

In Treviso is nog een camperparking, behalve degene waar we vannacht waren en die controleren we voordat we de stad uitrijden richting Venetië. In Venetië zelf is een grote (camper) parking vlak bij de ferryterminal. We rijden de dijk over Venetië in…. Gelukkig wijst onze tomtom goed de weg. Dan terug naar Mestre waar ook nog een parking is. We worden ontvangen door alleraardigste mensen en ze laten vol trots de gerenoveerde plaats zien. Na de lunch gaat het door naar de overkant, het lange schiereiland tegenover Venetië. We willen nog een keer een stuk van Venetië bekijken en kiezen daarvoor het uiterste puntje Punta Sabbioni, van waaruit je makkelijk per veerbootje kunt oversteken. Voordat we daar zijn (morgen) bezoeken we nog een paar camperplaatsen in Lido di Jesolo; er zijn er daar maar liefst 5 en ze liggen allemaal vlak bij elkaar. Twee daarvan zijn van een en dezelfde eigenaar en de man nodigt ons uit om op een van zijn parken gratis te overnachten. Dat nemen we graag aan natuurlijk! Er is ook wifi en de eerste serie foto’s en het verhaal kan ik op reismee zetten. Het weer vandaag viel 100% mee, een paar dreigende luchten en wat gerommel in de verte. De komende dagen wordt ook hetzelfde weer verwacht dus als het zo blijft: prima! Na het avondeten lopen we naar het strand dat hier bestaat uit beach-volleybalvelden en heeel veeel strandstoelen die staan te wachten op de strandgangers.

31-05-2016 Eilandhoppen in de Lagune van Venetië.

We gaan vandaag de eilanden in de lagune van Venetië bezoeken en kopen daarvoor een dagticket à 20 euro en kunnen daar dan onbeperkt mee op alle vaporettes een route kiezen. We bezoeken achtereenvolgens het kleurrijke Burana met zijn scheve kerktoren, Torcello, praktisch onbewoond met een prachtige kathedraal uit 639. Hier krijgen we even een gigantische plensbui op ons dak. Dan gaat het verder naar Mazzorbo, een heel rustig eiland dat, zo ontdekken we bij onze wandeling rond het eiland met een brug verbonden is met Burana…. Hier eten we op een muurtje aan de kade onze boterhammen op; de zon schijnt veel volop. Murano is het eiland van het glas. Vanaf 1291 moesten de glasblazers uit Venetië vanwege brandgevaar hun ovens naar dit eiland verplaatsen. Overal glasfabrieken en – winkels langs de kanalen, grote glasobjecten en veel toeristen die alleen voor het glas hier naar toe komen. Onze voorlaatste stop is Venetië zelf; we bekijken de SanMarco kathedraal nu ook van binnen (bij ons bezoek twee jaar geleden stond hier een enorme wachtrij) en maken een rondje door de smalle straatjes in die wijk met o.a. de Brug der Zuchten en de drukke gezellige kade met tientallen souvenir kraampjes. Voordat we terugvaren naar Punto Sabbioni nog even een cafeetje in voor een thee en cappuccino. Tegen half 7 zijn we weer terug op de camperplaats, maar 500 meter van de vertrekplaats van de boten. Een bijzonder indrukwekkende en mooie dag!

01-06-2016 Verder langs de kust

Niet al te vroeg zijn we op pad na uitgebreid douchen, poetsen en andere huishoudelijke taken. Vandaag weer een paar camperplaatsen langs: een o.a.bij een agrarisch bedrijf, waar we zelfs koffie krijgen aangeboden. Heel wat anders gaat het in Caorle waar we zowat weggekeken worden: Nee! ze willen geen vermelding in de gids…. Gratis?nou dat zal wel…. Ze staan al in 2 andere gidsen en dat is genoeg. Oké, dan niet… We praten er nog even over na: dit hebben we nog nooit meegemaakt! Iets verder op treffen we na 1.5 km grindweg een volkomen onderkomen plaats aan…. Laaghangende boomtakken zodat je niet eens de camper op de plek neer kunt zetten. De eigenaar is druk met een groep mensen en heeft geen tijd: we moeten zelf maar even rondkijken, hij vindt alles prima. Ons laatste adresje ligt erg afgelegen, tegen de zee aan in een natuurpark. Er is wel parkeerplaats voor honderden voertuigen en campers mogen er gratis overnachten. We blijven hier en maken meteen een flinke wandeling naar een groot moerasachtig gebied waar het krioelt van de watervogels. Vanaf een hoge uitkijkpost zien we o.a. de purperreiger, ralreiger, verschillende eendensoorten met een hele sliert jonkies erachter, meerkoeten, aalscholvers, dodaars en nog van alles wat er over vliegt. Pas tegen achten zijn we terug op de parking.

02-06-2016 Pas op de plaats

Ik word wakker: misselijk en barstende koppijn. Dat wordt een dag plat dus. Nart gaat in de tussentijd nog een paar keer een uitkijk op om het waterleven te bekijken. De dag gaat ongemerkt aan mij voor bij….. Nart heeft nog heel wat mooie plaatjes geschoten!

03-06-2016 Weer een eindje verder.

Het gaat alweer beter gelukkig, afgezien van de vele muggenbeten dan. Tja een waterrijk gebied heeft ook een uitgebreide muggenkolonie. We gaan nu weer in noordelijke richting. Het landschap is vlak, het weer prima. We gaan via een controle in San Vito al Tagliamento en een bezoek aan de Lidl naar Valvasone, in totaal maar 57 km. Voor vandaag genoeg. Een rustig en gratis plekje met service. We zitten heerlijk buiten aan een picknicktafel, lopen een rondje door het Middeleeuwse centrum, met Duomo en kasteel, eten een lekker ijsje en bekijken de Italiaanse campers die een voor een ons gezelschap komen houden. Ze kennen elkaar en het wordt een levendige conversatie om ons heen. Een gezellige boel!

Piet Brouwers

Weer een gezellig, echt Italiaans verhaal. En met zoveel te bekijken is het wel triest als je een dagje niet geheel fit het bed moet houden. Indien nog nodig...: beterschap Tineke. Jullie één stortbui..wij hier tientallen met overstroomde Tongelreep en Dommel! Nu weer flink warm. Goeie reis verder en..hou 't gezond.

Ineke van Klinken

Ik heb een heel stuk gemist, was eerst weg en ik kreeg geen mail. Nu heb ik me ingeschreven dus zal het wel gaan.
Leuk om jullie verhaal weer te volgen. We hadden super weer op Kreta dus viel het hier eerst wat tegen. Maar we hebben goed gewandeld en overdag is het heerlijk.
Groeten, Ineke