NartenTineke2016-Italie-Kroatie-Hongarije.reismee.nl

De Dalmatische kust langs

Maandag 13-06-2016

Vandaag gaan we naar het Nationaal Park Paklenica om daar een wandeling te maken. Twee indrukwekkende kloven doorsnijden de steile rotswanden aan de zuidelijke kant van het Velebit-gebergte. Het wemelt er van de verschillende plantensoorten en verrassend genoeg is tweederde van het parkoppervlak begroeid met beuken-en naaldbossen en wat hoger dennen en varens. Wij gaan de wandeling door de grote kloof (Velika Plaklenica) maken. Vijf uur heen en terug. We betalen de entreeprijs en parkeren 1,5 km verderop . Hier begint de wandelroute door de kloof, waarvan de rotswanden aan weerszijden van de beek vrijwel verticaal zijn; een paradijs voor klimmers die hier hun vaardigheden op de proef kunnen stellen aan de meer dan 300 klimroutes. Er hangen er dan ook tientallen tegen de bergwand geplakt, steeds vanaf beneden door iemand aan de lijn gehouden. Het begin gaat tamelijk steil omhoog over grote rotsblokken, later zijn er ook vlakkere stukken. De beek dendert met geweld over de rotsen en maakt een vreselijk kabaal. Wat hoger kunnen we ook nog vogels horen. Na twee en een half uur zijn we op het verste punt bij een hut en picknickplaats waar we onze meegebrachte boterhammen opeten. Op de weg naar beneden komen we halverwege zowaar een bekende tegen: Wim van Kessel van mijn wandelclub de Gemzen, we maken even een praatje en een foto natuurlijk. We zijn blij dat we wandelstokken hebben mee genomen want de afdaling vraagt oplettendheid. Bij de camper aangekomen eerst een kop thee en vervolgens rijden we door naar Zadar (45 km) om daar een plekje op de grote camping Borik aan zee te zoeken. Een wandelingetje naar het strand natuurlijk, waar het flink waait. Er stopt een bus voor de deur dus makkelijk om morgen Zadar te gaan verkennen.

14 juni 2016 Wandeling naar en door Zadar.

’s Morgens doen we eerst rustig aan: lekker buiten ontbijten, een klein wasje want de zon laat zich flink zien. Om half een kuieren we dan naar het oude centrum van Zadar. Het gaat helemaal langs het water met strandjes, boten en kleine baaitjes. Een uur later zijn we bij de voetgangersbrug die toegang geeft tot het schiereiland waarop oud-Zadar ligt. We doorkruisen het gezellige autovrije centrum en bekijken pleinen, kerken, parken, oude stadspoorten, Romeinse opgravingen en winkeltjes. We strijken even neer op een leuk terrasje aan het water en gaan tenslotte kijken bij de opwindendste attractie van Zadar: het zee-orgel. Een constructie van een 70 meter lange trap aan de kade met daarin 35 onzichtbare grote plastic buizen die afhankelijk van de golfslag een klaaglijk zuchten, half wind, half muziek laten horen. Het zit er vol met mensen die genieten van de zon, de zee en haar muziek. Wij zitten er een tijdje bij. Iets verder op is een man met zijn hondje en een balletje een soort circusact aan het opvoeren. Het hondje spring van grote hoogte happend naar het balletje het water in en brengt het dan steeds weer trouw terug. Vlak daarnaast ligt “Groet aan de zon”. Een cirkel van 22 meter doorsnee, bedekt met 300 glazen platen met zonnecellen daar onder. ’s Avonds is er een lichtshow te zien van de opgeslagen zonne-energie. Als wij er kijken is er net een bus Japanners neer gestreken, compleet van top tot teen met kleding bedekt en met parapluutjes tegen de zon. Ze blijven foto’s maken, vooral van zichzelf. Tegen vieren hebben we zo’n beetje alles bekeken en we hebben geen zin om tot negen uur hier te blijven rondhangen om de lichtshow te zien. We kuieren de brug weer over, wippen even een Konsum in voor een paar boodschappen en nemen dan de bus terug naar de camping. Alweer een leuke dag!

Woensdag 15 juni 2016 Naar Murter

Een kort ritje vandaag, maar wel vlak langs het water dus er is steeds wat te zien. Via Biograd, waar we even een Lidl aan doen, gaan we naar Murter, een klein eiland van waaruit we een boottocht willen maken naar het Nationaal Park Kornati. Op een camping vlak bij het stadje vinden we een mooie plaats op de eerste rang. Pal aan zee met uitzicht op de Kornati-eilanden en een kraakheldere zee. Na installatie wandelen we naar het dorp en bespreken daar voor vrijdag een dagexcursie. We wilden eigenlijk morgen al, maar dan wordt er in het laagseizoen niet gevaren. Een extra dag dus hier wat we niet vervelend vinden. Morgen dan maar een rustdag met wat lees-, zwem-en snorkelactiviteiten. Het zal vooral schaduw zoeken worden want de zon was vandaag aardig heet.

Piet Brouwers

Duidelijk een paar dagen met veel opmerkelijke bezienswaardigheden. En wat me verbaast: kennelijk alleen maar goed weer daar terwijl de klimaatkaarten hier rond Kroatië alleen maar rode "wolken"laten zien. En die staan voor heel slecht weer. Niet dus voor jullie. En gelukkig maar. Zoals steeds: goeie reis verder!

henk en maria gijsbers

jullie reis is weer geweldig geloven wij,
zo te zien aan de verhalen en de prachtige foto,s
veel van deze reis hebben wij ook gezien in verschillrnde reizen naar dit land.
hier is het mee en dan erg noodweer met veel regen en overstromingen.
op het moment is het weer wat beter goede reis verder