NartenTineke2016-Italie-Kroatie-Hongarije.reismee.nl

Op weg naar Dubrovnik

Maandag 20-06-2016 Bezoek aan Split

Met de bus naar Split vandaag om het middelpunt van de oude stad, het paleis van de Romeinse keizer Diocletianus ( 240 – 313) te bezoeken. De Zeepoort is nauwelijks zichtbaar door de uithangborden, luifels en bloempotten van de cafés en winkels. Het geheel is een kolossaal complex van gewelven, pleinen en ruimtes. Er is een kathedraal, een klokkentoren, een baptisterium en talloze trappen en straatjes. Aan vier zijden zijn toegangen en de grote binnenplaats is door zuilen omzoomd. We verkennen systematisch alle hoeken en gaten van het geheel aan de hand van een plattegrond en ons gidsje. We kuieren langs de haven met de enorme cruise- en veerboten, slenteren langs de vele kraampjes met tassen, kleding en andere snuisterijen en strijken af en toe op een bankje neer om uit te rusten en mensen te bekijken. Met deze temperaturen is het zaak rustig aan te doen, vooral schaduw op te zoeken en genoeg te drinken. Er is een gezellige sfeer en rust, vooral ook omdat het verkeerslawaai ver weg is. Tegen vieren pakken we de bus weer terug en genieten op ons mooie plekje op de camping nog een tijdje na. Het was een heerlijke dag, alweer! O ja en we hebben zo waar een T-shirt en korte broek voor Nart en een jurkje voor mij op de kop getikt.

Dinsdag 21 -06 2016. Door naar Zaostrog .

We maken een ritje van 80 km. We zijn nu aan de zo genoemde Makarska Riviera. De weg loopt hier voor een groot gedeelte boven langs de steile kust en geeft opnieuw schitterende uitzichten. In Makarska kun je met de boot oversteken naar het eiand Bra?, waar marmer wordt gedolven. Wat verder op passeren we Drvenik, waar de oversteek naar Hvar gemaakt kan worden. Dit was ons eerste plan tot we er achter kwamen dat je vanuit de stad Hvar, ( helemaal op de uiterste punt ,70 km smalle weg) geen autoferry meer kan nemen naar Kor?ula, het volgende eiland. Gewoon maar verder langs de kust dus. We beginnen steeds enthousiaster te worden over Kroatië! Schitterende natuur, veel mooie oude dingen, vriendelijke mensen, prettige campings en het is er vooral ook schoon en netjes. En het weer is hier top! Overdag rond de 30°, maar in de schaduw prima uit te houden en ’s avonds koelt het lekker af. Zaostrog is ook weer zo’n mooi dorpje: lange stranden een haventje , wat restaurantjes en barretjes en de nodige winkels. We maken een wandeling langs het water naar het dorp en weer terug. We horen de cicaden in de bomen en het gekwetter van vogels om ons heen en we kunnen hier de zon in de zee zien ondergaan. Vandaag hier om 20.35 uur, de langste dag. ’s Avonds is er even wat onrust: Kroatië wint de e.k. voetbalwedstrijd van Spanje en na elk doelpunt horen we het gejuich in de verte. Na afloop hier en daar wat vuurwerkgeknal.

Woensdag 22 juni 2016 de berg op en snorkelen

Alweer een zonnige dag. We vertrekken vroeg want we willen de berg op klimmen naar Oud Poda?a dat op 250 meter hoogte ligt en helemaal verlaten is. Water en brood mee, wandelschoenen aan en de wandelstok mee. We komen na 1 km langs het water gelopen te hebben in Poda?a. Hier vinden we al snel aan de andere kant van de doorgaande weg de route omhoog. En het gaat steil de berg op! Rustig aan… we hebben tijd zat. We genieten van de blik terug naar het dorp, de zee en het eiland Kor?ula. Na 3 kwartier klimmen bereiken we het verlaten dorp. Een kerkje, een kerkhof en wat vervallen huizen en schuren. We zoeken er even naar een cache maar vinden die niet; de plek is helemaal overwoekerd door klimop en ander struikgewas. Via de weg wandelen we dan weer naar beneden en aan het strand zoeken we een banken en eten daar onze boterhammen op. Het is vrij druk aan het strandje. Ook Poda?a heeft een aantal “apartmani”. In Kroatie heeft zelfs het kleinste dorp kamers te huur. In de loop van de middag gaan we aan het strandje bij de camping een tijdje snorkelen. Er is van alles te zien en het water is goed op temperatuur. Tot laat in de avond kunnen we buiten zitten.

Els

Hi lieverds,
Ik heb alweer een poosje meegenoten van jullie reis. Fotootjes bekeken, verhalen gelezen. Fijn dat ook dit keer zoveel verrassends, positief verrassends op jullie pad is gekomen. Hoe fijn is dat! Voor jullie maar ook voor mij want ik zoek dingetjes op en leer. Tweedehands weliswaar maar dat maakt me niet uit. Morgen is een bijzondere dag en ik wil graag nu alvast Nart en jou, Tineke, van harte feliciteren met Nart's verjaardag.

Hier gaat alles zijn gangetje. Ik vond het vorige week nogal confronterend om AOW aan te vragen maar dat heb ik gewoon gedaan en is vandaag juist bevonden door de instanties. Dus ik ga ervoor! Bijna een nieuwe fase! Afgezien van het wonderlijke nogal bizarre weer hier, blijkt er toch een rood draadje te zijn. Verder weven dus maar. Veel plezier op jullie verdere reis.
Met veel liefs,
Els

Tinus en Mimi

Goede morgen ,
We lezen en zien wel dat jullie weer volop genieten.Hier gaat het goed,alleen HEEL ERG BENAUWD en veel regen,nu is het wat minder.
Maar we schrijven om jullie te feliciteren met Nart's verjaardag. En maak er weer een fijne dag van,met veel liefs van ons, Tinus en Mimi. ???? ????

Flip

Ha die Nart, weer een jaartje erbij, van harte gefeliciteerd. En wat een mooie reis hebben jullie weer, geniet ervan.
Flip en Jeannette

Piet Brouwers

Nart, proficiat..! Jullie weers-ervaringen verschillen wel heel erg van die we hier beleven. Hoosbuien met hagelstenen ter grootte van een tennisbal. En dus heel veel schade aan kassen, buitenstaande auto's en zo meer. Honderden miljoenen schade. Laat het jullie reisgenot niet deren...!